تفاوت بلوک سیمانی و سفالی


مدیر 2 خرداد 1401 مدت 6:29 دقیقه
4.5/5 - (4 امتیاز)

تفاوت بلوک سیمانی و سفالی

بلوک سفالی و بلوک سیمانی مانند یک هزارتوی پرپیچ‌وخم در ساختمان سازی است؛ هزارتویی که اگر چشم‌بسته در آن قدم بگذارید، ممکن است گم شوید یا مقدار خیلی خیلی زیادی از وقتتان و پولتان را تلف کنید. در این هزارتو باید بهترین نوع دیوار ساختمان و مدل محصولات کارخانه ها را به خوبی بشناسید، مزایا و معایب هر کدام را بدانید، نحوه دیوار چینی برای هرکدام را بدانید، مدام سرتان توی حساب و کتاب قیمت ها باشد، و خیلی کارهای دیگر که اگر بنویسم 300 کلمه می‌شود!
پس چارۀ کار چیست؟
ساده است؛ اگر شما یک نقشۀ راه داشته باشید عبور از این هزارتو خیلی راحت‌تر است. این نوشته همان نقشۀ راهی است که شما را از بیراهه رفتن دور می‌کند، ساخت و سازتان را متحول می‌کند و کمک می‌کند که با یک نگاه یکپارچه بتوانید بیزینس‌تان را مدیریت کنید.
مقاله امروز به درد چه کسانی می‌خورد؟

  • همه کسانی که صاحب کسب‌وکار ساختمان سازی هستند
  • همه افرادی که به فکر صرفه جویی اقتصادی و زمانی در کسب‌وکار ساختمان سازی هستند
  • افراد کنجکاو مشتاق یادگیری اصول ساختمان سازی
  • بنّاکاران و پیمانکاران

در این مقاله با ماهیت آجر سفال یا همان بلوک سفالی و بلوک سیمانی، مزایا و معایب بلوک سفالی سیمانی ، انواع بلوک سفالی و انواع بلوک سیمانی، نکات فنی هر کدام؛ را برای شما توضیح می دهیم. بعد از خواندن مقاله می‌توانید بهترین نوع دیوار ساختمان را انتخاب و برای ساختمانتان استفاده کنید. با ما همراه باشید.

پیشنهاد خرید

آجر هلندی آذرنقش کد B10

۵,۲۰۰ تومان۴,۱۰۰ تومانمشاهده و خرید
پیشنهاد خرید

آجر هلندی آذرنقش کد C13

۷,۵۰۰ تومان۶,۳۰۰ تومانمشاهده و خرید

آجر سفال چیست ؟

بلوک سفالی یا آجر سفالی از جمله پر مصرف ترین مصالح ساختمانی است که به شکل قالب های سوراخ دار تولید و به منظور دیوار چینی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه تشکیل دهنده بلوک سفالی خاک رس است که پس از قالب گیری وارد کوره آجرپزی شده و حرارت می بیند.
حرارت به این نوع بلوک، دوام و مقاومت لازم را می بخشد و آن را به مصالحی کاربردی تبدیل می نماید. آجرهای رسی قدمتی طولانی دارند و به صورت صنعتی در کارخانه و توسط دستگاه های پیشرفته ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند.
پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز منجر به تولید انواع بلوک های سفالی با ابعاد و شکل متفاوت شده است. بلوک های آجری به صورت یکسان پخته و بدون ترک خوردگی تولید می شوند. شکل ظاهری این آجرها همانند مکعب مستطیل است که در انواع سوراخ دار، توپر و تو خالی تولید می شوند.
سطح این آجرها دارای شیار است تا به راحتی و بهتر به بتن چسبیده شوند. وزن بلوک آجری حدود 3 الی 10 کیلوگرم و عرض آن 25 سانتی متر است. در این بلوک ها هیچ نوع انحنایی دیده نمی شود و لبه آن ها مستقیم و نوک تیز است.
گاهی در بلوک های سفالی یک لایه عایق از جنس فوم قرار داده می شود. بلوک سفالی فوم دار عایق مناسبی برای جلوگیری از انتقال هوای گرم و سرد به داخل ساختمان است و نقش موثری در خنک بودن ساختمان در تابستان و گرم ماندن آن در زمستان ایفا می کند.
این بلوک از انتقال سر و صدا نیز جلوگیری به عمل می آورد و به طور کلی نوعی عایق حرارتی و صوتی برای ساختمان است. تبادل حرارت و نفوذ صدا در ساختمان بیشتر از طریق دیوارها صورت می گیرد، بنابراین با استفاده از مصالح عایق کاری شده می توان تا حد ممکن از این امر جلوگیری نمود.
در ادامه توضیح می‌دهیم که چطور باید بهترین نوع سفال را انتخاب کنید ؛ اما بهتر است قبل از آن به چند سوال پاسخ بدهیم.

مشاهده  آجر بتنی چیست؟ معرفی انواع آجرهای بتنی

 انواع آجر سفال

آجر های سفالی در دو مدل درجه یک و درجه دو تولید می شوند.کارخانه های سفال های درجه یک معمولا در تهران هستند و سفال های درجه دو در شهرستانها می باشند ، آجر سفال تهران دارای کیفیت بسیار بالاتری نسبت به آجر سفال شهرستان می باشد.سفال درجه یک وزن کم تری دارند و همچنین دارای ترک کمتری هستند و ابعاد آن به سایز واقعی نزدیک تر است.
1.سفال تیغه 7سانتی : سفال تیغه ۷ سانتی به عنوان نوعی جداکننده دیوارهای داخلی و خارجی مانند دیوارهای نازک یا دیواره های اطراف آسانسور و اطراف راه پله ها و انباری های  ساختمان محسوب می شود که معمولا برای جداکردن دیواره های نازک یا دیواره های اطراف آسانسور استفاده می شود.استفاده از این سفال تیغه بسیار مقرون بصرفه بوده و معمولا در جاهایی که قطر زیادی برای دیوار مورد نظر نباشد از سفال تیغه ۷ استفاده می شود.
2.آجر سفال 10 سانتی: سفال تیغه ۱۰ معمولا برای جداکردن دیوار های داخلی ساختمان یا بین اتاقها استفاده می شود.
3.آجر سفال 10 سانتی فوم دار : این سفال هم معمولا برای عایق بندی دیوارهای داخلی ساختمان به کار می رود.
4.آجر سفال 15 سانتی :جهت دیوارهای پیرامونی ساختمانها و یا اتاقهایی که از درجه حفاظتی بالاتری برخوردار هستند ، استفاده از تیغه ۱۵ توصیه می گردد.
5.آجر سفال 15 سانتی فوم دار : سفال ۱۵ فوم دار یا یونولیت دار به منظور عایق بندی دیوارهای پیرامونی ساختمانها و نیز جداکننده مورد استفاده قرار می گیرد.

ابعاد آجر سفال

تمامی آجر سفال های ارائه شده در آجرمارکت برای شهر تهران و از معتبرترین کارخانه های ایران می باشند.ابعاد تمامی کارخانه ها استاندارد می باشد بجز شرکت سازمایه تهران که یک سانتی متری کوچکتر می باشد.بطور کلی ابعاد استاندارد آجر سفال 10 سانتی : 25*20*10 و آجر سفال 15 سانتی : 25*20*15 و آجر سفال 7 سانتی: 25*20*7 می باشد.

این آجر سفال ها شوره نمی زنند اما توصیه می شود در اجرای دیوار های آجری از ملات مرغوب استفاده گردد. چرا که در ۸۰ درصد موارد علت شوره زدن آجر استفاده از ملات بی کیفیت در پشت کار می باشد. علت این موضوع چیزی جز نمک و آهک محلول در اینگونه از ملاتها نمی باشد.

تعداد آجر سفال در هر متر مربع

در همه ی ابعاد و کارخانه هایی که در آجر مارکت محصولات خود را ارائه می دهند ، تعداد آجر سفال در هر متر مربع برابر با مقدار 20 عدد میباشد .

مشاهده  آجر بتنی چیست؟ معرفی انواع آجرهای بتنی

لیست کارخانه های سفال تهران

لیست کارخانه های سفال تهران که در آجر مارکت معروف ترین های  آنها فعالیت می کنند شامل کارخانه های : تکنو آجر تهران، سازمایه تهران ، تهران سفالین ، آجر سفالین تهران ، میرداد تهران ، و یکتا سفال تهران می باشند .

مزایا بلوک سفالی

 

  • بلوک سفالی مقاومت بالایی در برابر حریق دارد، از این رو در برابر آتش سوزی تغییر شکل نمی دهد و منجر به گسترش آتش نخواهد شد.
  • بلوک سفالی عایق خوبی برای صدا و حرارت است و استفاده از آن تا حد زیادی مصرف انرژی گاز را در ساختمان کاهش می دهد و آسایش و آرامش را برای ساکنین به ارمغان می آورد.
  • آجر سفالی از مقاومت و استحکام لازم برای مصارف ساختمانی برخوردار است و به دلیل شیارهای سطحی و سوراخ هایی که در آن وجود دارد به سازه بتنی یا فلزی توسط ملات می چسبد.
  • بلوک سفالی از جمله مصالح قابل دسترس است که می توان در دیوارچینی از آن استفاده نمود.
  • کیفیت و ابعاد تمام بلوک های ساختمانی تولید شهر تهران تقریبا یکسان است.
  • این بلوک ها قیمت مناسبی دارند و استفاده از آن ها از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است.
  • وزن بلوک سفالی مناسب است، از این رو در بین سازندگان ساختمان خیلی پرطرفدار می باشد.

معایب بلوک سفالی

  • هنگام استفاده از این بلوک ها به یک لایه گچ و خاک ضخیم تر برای مسطح کردن سطح دیوار نیاز است.
  • اگر خاک رسی که برای تولید بلوک سفالی استفاده می شود دارای آهک باشد، سطح بلوک دچار ترک خوردگی خواهد شد.
  • این بلوک ها غیر باربر هستند و از مقاومت کافی برای نصب لوازمی که به رول پلاک نیاز دارند برخوردار نیستند. از این رو نمی توان کابینت و… را به آن ها متصل نمود.
  • پرتی این نوع آجرها زیاد است و ممکن است در هنگام حمل و نقل شکسته شوند.
  • مقاومت فشاری این بلوک ها پایین است، از این رو جزء مصالح ساختمانی غیر باربر به شمار می آیند.

خب، فکر میکنم بهتر است بیشتر از این وارد توضیحات آجر سفالی نشویم و برویم سراغ بلوک سیمانی چیست و انواع آن. چیزی که در ادامه ی نقشه ی راه باید بدانید باید بدانید، دانستن ماهیت بلوک سیمانی می باشد.

پیشنهاد خرید

آجر هلندی آذرنقش کد B40

۵,۲۰۰ تومان۴,۱۰۰ تومانمشاهده و خرید

بلوک سیمانی چیست ؟

بلوک سیمانی
بلوک سیمانی نیز از دیگر مصالح ساختمانی است که امروزه در صنعت ساخت و ساز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. بلوک های سیمانی سبک ارائه شده در آجر مارکت همگی از ، پوکه سبک تبریز و سیمان درجه یک در ابعاد مختلف ساخته می شود.
این بلوک ها در اشکال توپر و تو خالی قالب گیری می شوند و هر چه وزن آن ها بالاتر باشد، مقاومت فشاری آن ها نیز بالاتر خواهد رفت. اگر دیوار ساختمان صرفاً برای تفکیک فضا ساخته می شود، بلوک های تو خالی کاربرد دارند اما اگر هدف از ایجاد دیوار، تحمل بار است باید سوراخ های بلوک با بتن پر شوند.
بلوک های سیمانی همانند بلوک های سفالی به شکل مکعب مستطیل هستند و سطح آن ها به راحتی به ملات می چسبد. این بلوک ها هم به صورت باربر و هم به صورت غیر باربر در دیوارهای داخلی و خارجی، سقف های تیرچه بلوک، تیغه ها و سایر بخش های ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.
قبل از هر چیزی بگویم که، بلوک سیمانی دو نوع دارد؛ نوع اول، بلوک سیمانی سبک، نوع دوم بلوک سیمانی سنگین

مشاهده  آجر بتنی چیست؟ معرفی انواع آجرهای بتنی

بلوک سیمانی سبک چیست ؟

به بلوک های سیمانی که چگالی آن ها 1700 کیلوگرم بر متر مکعب باشد، بلوک سبک یا بلوک پوکه ای گفته می شود ، این بلوک ها در نوع با کیفیت خود فقط از ترکیب پوکه سبک تبریز و سیمان درجه یک استفاده می کنند و به هیچ عنوان از شن و ماسه در تولید آنها استفاده نمی شود .

کاربرد بلوک سیمانی سبک

  • دیوار چینی داخلی شامل اتاق ها و سرویس بهداشتی و آشپزخانه
  • دیوار چینی دیوارهای بیرونی ساختمان

بلوک سیمانی سنگین چیست ؟

اصطلاحا از مخلوط نمودن ماسه با سیمان و آب نوعی ملات بدست میاید که بعد از فراهم آوری توسط دستگاه بلوک زنی , تولید بلوک سیمانی را انجام میدهد.

کاربرد بلوک سیمانی سنگین

به علت پایین بودن قیمت بلوک سیمانی سنگین معمولا در دیوار چینی باغ یا ویلا و یا دور حیاط استفاده میگردد.این نوع بلوک با عرض 20 روی زمین کار می کنند.سنگین بودن آن هم به این دلیل است که فشار روی زمین بیاورد که دیوار به راحتی نریزد.

مزایا بلوک سیمانی

  • این بلوک ها از مقاومت لازم در برابر آتش سوزی برخوردار هستند.
  • این بلوک ها در مقایسه با آجر، عایق صوتی و عایق حرارتی بهتری می باشند.

معایب بلوک سیمانی

  • بلوک های سیمانی در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار نمی باشند.
  • این نوع بلوک ضایعات زیادی در هنگام حمل و نقل و ساخت دیوار یا سقف برجای می گذارد.
  • استفاده از بلوک سیمانی در ارتفاع بیش از سه متر سبب کاهش استحکام سازه می شود.

خب، این هم توضیح انواع بلوک سیمانی؛ به نظرم بهتر است دیگر وارد بخش آموزش ساخت ملات بلوک سیمانی شویم.

 برایتان یک آموزش جذاب داریم. در این آموزش به شما یاد می‌دهیم چطور طرز تهیه ملات بلوک سیمانی را انجام دهید و از آن لذت ببرید. همچنین در این آموزش به شما نحوه ساخت تعدادی بلوک سیمانی را آموزش می‌دهیم.

بهترین نوع دیوار ساختمان

نتیجه گیری :

بلوک های سیمانی و سفالی هر دو از انواع دیوار های بلوک هستند. در میان آن ها بلوک های سفالی به علت تولید در شرایط کوره و ترکیبی از خاک رس و آب دارای وزن کم می باشد. ضمن آنکه جاذب خوبی از مصالح ساختمانی بوده و مقاومت بالایی دارد. در ضمن بیشترین استفاده از بلوک سفالی در ساخت دیوارهای غیر باربر و تقسیم کننده می باشد. از آن طرف هم در بلوک سیمانی ؛ ساخت این بلوک با استفاده از ترکیبی از آب سیمان و پوکه معدنی انجام می گیرد. سازه ساخته شده با استفاده دارای مقاومت بسیار بالایی بوده که اغلب برای ساخت ساختمان هایی که سازندگان آنها سازه ای بسیار محکم می خواهند ، مورد استفاده قرار می گیرد.

خداحافظی!

بعد از هزاران کلمه حرف و مثال و راهکار، حالا نوبت شماست که دست‌به‌کار شوید. اگر سازنده هستید  پیشنهاد می‌کنم حتماً نکات فنی که در نوشته بالا آورده شد را در ساخت و سازتان رعایت نمایید که رضایت خریداران را بدست بیاورید.

مثل همیشه در آخر مقاله باید بگویم که اگر سوالی دارید یا می‌توانید با اطلاعاتتان به بهتر شدن این مطلب کمک کنید، حتماً در بخش نظرات مطرح کنید. ما از خواندن نظراتتان  خیلی خوشحال می‌شویم و سعی می‌کنیم زود جوابتان را بدهیم .

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*