آجر قزاقی چیست؟


مدیر 2 خرداد 1401 دقیقه مطالعه
آجر قزاقی چیست؟
3.5/5 - (2 امتیاز)

خاک رس

آجر قزاقی از خاک رس طبیعی تولید می شود که از مخلوط خاک رس با آب و عمل آوردن گل به دست آمده، پس از قالب ریزی در ابعاد دلخواه نسبت به گرمادهی آجر در کوره های مخصوص آجر پزی قلکی و دستی به واسطه حرارت بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد و استفاده از نفت کوره و گاز طبیعی پخت آجر کامل گردیده و در ۶ رنگ اصلی تولید می گردد. به دلیل طبیعی بودن مواد و مصالح به کار رفته و همچنین روند تولید دستی آن، طبیعی بودن آجر، سادگی و در عین حال بافت زیبایی نسبت به دیگر آجرهای نما دارد و در صنعت ساختمان کاربرد های فراوانی از جمله نما سازی مدرن و سنتی، کف سازی و نیز محوطه سازی انواع ساختمان ها از جمله رستوران ها و مکان های سنتی، نمای ساختمان فضای سبز، روف گاردن ها و ویلا سازی مدرن کاربرد دارد. آجر قزاقی بدلیل جذب بالای املات، مقاومت زیادی از سقوط و یا سست شدن بر روی نما دارد.

 

آجر نما قزاقی

آجر خشتی که که ازش با همان نامهای آجرقزاقی و آجرسنتی یاد میشود از گذشته دور در ایران برای دیوار و نماهای ساختمان بکار میرفته و جایگاه خاص خودش را در نماهای شهر داشته که هر فردی با دیدن این نوع از نما لذت و گرمای خوبی را حس می نماید.مواد اولیه برای ساخت آجر پلاک خاک های رسی است. در بعضی موارد هم از خاک هایی که عمده ترکیب آنها ماسه های سیلیسی است به عنوان مواد کمکی همراه مواد رسی استفاده میشود. نوع خاصی از آجرهای قزافي آجرپلاک می باشد که برای زیبا سازی ساختمان بکار می رود. آجر پلاک بنا بر طرح معماری ممکن است در قسمتی از ساختمان و یا در کل نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و موجب زیبایی نمای آن شود.آجر سنتي قرمز مدرن ترين آجرخشتی است و هزاران سال است كه توليد مي شود كه امروزه نيز به همان شيوه سنتي در کوره های آجر پزی تولید مي شود كه زيبايي و اصالت خاص خودش را دارد. آجر قزاقی در سه مدل ساده ، ترکدار و زبر تولید می شود.از رنگ های محبوب آن در بازار می توان به زرد ، پوست پیازی ، قرمز اخرایی ،نارنجی، خاکی و قرمز طبیعی اشاره کرد.در واقع اینتنوع رنگ، منجر به ایجاد بافتی مدرن در نمای ساختمان‌ها می‌شود.

مشاهده  آجر نسوز نما چیست؟

آجر قزاقی

 

آجر پلاک به عنوان نماسازی داخلی ساختمان و همچنین نماسازی بیرونی به دلیل ظرافت کار، زیبایی بیشتر، هزینه پایین نسبت به دیگر مصالح ساختمانی که برای نماسازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند کاربرد بسیاری پیدا کرده است.

پیشنهاد خرید

آجر هلندی آذرنقش کد B10

۵,۲۰۰ تومان۴,۱۰۰ تومانمشاهده و خرید

آجر سنتی کف ( آجر خشتی کف )

آجر قزاقی به صورت سنتی و دستی تولید میگردد به این صورت که ابتدا خاک مورد نیاز که بیشتر هم خاک رس سرند شده میباشد تهیه شده ، و بعد از آن از خاک گل تولید میگردد و درون قالب های چوبی قرار میگیرد و پس از خشک شدن خشت ها قزاقی در کوره قرار گرفته ، در واقع مدت زمان پخت آجر قزاقی رنگ آجر را مشخص مینماید.این نوع  آجر قزاقی برای کف فرش استفاده میگردد و در رنگهای مختلف موجود می باشد.

بهترین نوع آجر کف فرش یا آجر 20*20 آجر کف فرش قزاقی است. از دلایل متمایز ساختن آجرهای خشتی کف با سایر آجر های کف فرش به سنتی تولید شدن آن میتوان اشاره کرد که این امر به نوبه خود باعث زیبایی خاص آن میشود.
یکی از مزایای آن ضخامت این نوع کف فرش است که به 4 سانتی متر میرسد.درحالی که سایر کف فرش ها 2/5سانتی متر هستند.
که این خود باعث ایجاد خیلی مزایای دیگر شامل با دوام بودن و محکم بودن این کف فرش نسبت به سایر متریال مورد استفاده در کف سازی‌‌ می‌شود .

 
 
آجر قزاقی نما

 

آجر ال قزاقی را از نظر ساختار می‌توان به آجر ال لب گرد و آجر ال لب قاشقی تقسیم کرد. آجر ال قزاقی ازجمله‌ی محصولاتی است که در نمای ساختمان کاربرد فراوانی دارد. امروزه در بین کسانی که از آجر سنتی برای نمای ساختمان استفاده می کنند نیاز به آجر ال تا حدی افزایش‌یافته که در بسیاری از نما های سنتی حداقل یک مدل از این آجر ال وجود دارد. از آجر ال قزاقی برای کنج های گرد و نرم ، آبچکان ، دور پنجره ، قابهای دیوار ، لبه های دیوار، رستوران ها و کافی شاپ های مدرن استفاده می‌کنند. آجر ال قزاقی در سایز 5.5*20*10 و رنگ های پرطرفدار بازار یعنی قرمز ، پوست پیازی ، زرد تولید ‌شده‌اند

مشاهده  انواع آجر سفال یا تیغه سفال

ال زرد قزاقی

مزایا و معایب آجر قزاقی

آجر های قزاقی مانع از ورود هوای بیرون ساختمان به داخل در سرمای زمستان یا گرمای تابستان می باشند و در نتیجه باعث یکسان ماندن دمای داخلی ساختمان می شوند و همینطور به علت دارا بودن خلل و فرج درون آجرها برای جلوگیری از یخ زدگی و گرمازدگی که باعث ترکیدگی در آجرها می شود، ماندگاری طولانی تری دارد. شوره زدگی یا سولفاته شدن نما در اثر استفاده از آب حاوی سولفات های محلول در آب مصرفی برای ساخت ملات های سیمانی و گچی … و نیز بتن مصرفی در دیوارهای زیرین می باشد.

این نوع از اجر به دلیل جذب ملات بالایی که دارد از سقوط و یا سست شدن بر روی نما جلوگیری می کند. از نشانه های آجر با کیفیت صدای زنگی است که به هنگام برخورد کردن دو آجر با هم می آید، که در آجر هایی که خوب پخته شده اند ما میتوانیم این مورد را مشاهده کنیم. رنگ طبیعی داشتن از نشانه های دیگر آجر مرغوب و باکیفیت است. دربرخی از موارد مشاهده میکنید که رنگ آجر بعد از مدتی میرود و رنگش کم رنگ میشود که نشان دهنده این است، که آجر استفاده شده بی کیفیت است.

از عیب های آن می توان به مقدار کمی نمک در خاک رس اشاره کرد که ممکن است در بعضی مناطق آب و هوایی دچار شوره شود.نگران نباشید تنها راه حل آن استفاده از ماد نانو آبگریز می باشد که اگر بلافاصله بعد از اجرای نمای قزاقی استفاده شود ، میزان شوره بسیار کاهش شاید هم به حد صفر برسد….

مشاهده  آجر رستیک چیست؟

روش تشخیص میزان مرغوبیت آجر قزاق

عدم وجود آهک در خاک رس

استحکام آجر در شرایط سرما و یخبندان

کمترین میزان شوره زدن آجر پس از اجرا ( که اگر بلافاصله از مواد نانو استفاده شود ، میزان شوره به حد صفر نزدیک می شود

پایداری و استحکام رنگ آجر پس از مدت زمان طولانی

“هنوز شک دارید؟”

بگذارید صادقانه به شما بگوییم: خود ما به کمک تحقیق کلمات کلیدی توانسته‌ایم یک رشد سریع و پایدار را تجربه کنیم و سایت خودمان را با تعداد صفحات کم به رتبه ۳۰۰ در بین سایت‌های ایرانی برتر برسانیم.

بنابراین بهتر از هر کسی از اهمیّت این تحقیق با خبر هستیم. اما متوجه شده‌ایم که متاسفانه در ایران، کسی این موضوع را جدی نمی‌گیرد و در بهترین حالت، به یک تحقیق سطحی و کلی قانع می‌شوند. برای همین بود که این دوره را ساختیم؛ برای آنکه به شما نشان دهیم که چه جهانی در پشت جستجوهای سادۀ ما آدم‌ها وجود دارد.

این فرصتی است برای آنکه شما از رقبای خودتان متمایز شوید. مطمئن باشید که این دوره را با لبخندِ ذوق می‌بینید و بعد از تماشای تمام ۵ ساعت دوره، از انتخاب امروز خود خوشحال خواهید بود.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*